Нейропсихологія дитяча
Нейропсихологія – галузь психології, яка вивчає зв’язок структури та функціонування головного мозку з психічними процесами та поведінкою.
Нейропсихологія як наука виникла завдяки дослідженням у галузі неврології, нейрохірургії, фізіології та психології на початку ХХ століття.
З появою сучасних методів дослідження мозку (МРТ, КТ, ЕЕГ та ін) значно розширилися знання про співвідношення структури мозку та психічних функцій людини.
Кожна область мозку бере участь у забезпеченні різних психічних та тілесних функцій завдяки множині нервових зв’язків з іншими областями. Ці зв’язки виникають у процесі розвитку та дозрівання головного мозку під впливом генетичних факторів, соціальної взаємодії та навчання.
При порушеннях розвитку та дозрівання головного мозку, а також при пошкодженнях мозкової тканини (травмах, інсультах, пухлинах та ін.) починають страждати або випадають різні функції організму, у тому числі психічні.
У цих випадках нейропсихолог проводить спеціальну діагностику з метою визначення дефіцитарних або постраждалих психічних функцій і складає індивідуальну програму занять для їх відновлення.
Нейропсихологія дитячого віку: вивчає особливості розвитку та дозрівання мозку дитини, формування психічних функцій (сприйняття, уваги, мови, пам’яті, мислення та ін.) залежно від віку дитини в нормі та при різних порушеннях.
Заняття з нейропсихологом можуть допомогти, якщо дитина має порушення чи затримку психічного розвитку.
Це може бути пов’язано з проблемами внутрішньоутробного розвитку, ураженнями головного мозку внаслідок тяжких пологів або кесаревого розтину у матері, тяжких захворювань та операцій під наркозом, травм головного мозку та ін.
Наслідки цього можуть виражатися у тому, що навички, вміння, мовленнєвий розвиток дитини відхиляються від прийнятих умовно – нормативних показників.
Можуть бути прояви затримки психомовленнєвого розвитку (ЗПР) або тотальне недорозвинення мови, порушення рухових функцій (загальмованість, порушення координації, великої та дрібної моторики), симптоми РАС (розладів аутистичного спектру), СДУГ ( синдрому дефіциту уваги та гіперактивності), швидкої стомлюваності, порушень сну, гіперзбудливості тощо.
Діти старшого віку мають труднощі у навчанні, їм важко запам’ятовувати навчальний матеріал, вони погано читають та пишуть, мають проблеми з математикою, відволікаються під час уроків, погано адаптуються у колективі.
У всіх цих випадках нейропсихолог проводить діагностику та розробляє індивідуальну програму занять, яка допоможе дитині подолати труднощі.