Корекція мовлення

 

Мовлення – властива людині специфічна психічна функція, спрямована на спілкування з іншими людьми і із собою.

Мова, як система символів і символів, кодує сенс інформації, яку людина зберігає у пам’яті, використовує для розумової діяльності і передає оточуючим в усній та письмовій формі.

Мова дорослої людини відображає її індивідуальність, властивості її особистості.

Робота свідомості та несвідома частина психіки проявляються в індивідуальному словнику, мовних зворотах, емоційному супроводі мови, помилках під час розмови, письма або читання.

Невербальні засоби, які людина використовує під час спілкування (паралінгвістика), демонструють її ставлення до об’єкта висловлювання, надають мовленню індивідуального колориту, доповнюють значення та вносять корективи до змісту висловлювання.

У деяких випадках невербальне супроводження мови дозволяє запідозрити брехню або психопатологію того, хто говорить.
У мозку немає окремого «центру мовлення», мова є результатом спільного злагодженого функціонування багатьох мозкових зон.

Якщо з якихось причин таке функціонування порушується, можна спостерігати різні мовні розлади.

Розвиток мови у дитини можливий виключно завдяки соціальній взаємодії, «зануренню у мовне поле». Незважаючи на те, що у немовляти існує анатомічна передумова для розвитку мови у вигляді будови мозку, мова може народитися тільки в спілкуванні дитини з дорослими.

Живе спілкування немовляти з дорослими є тією необхідною зовнішньою стимуляцією, яка «запустить» розвиток мозку дитини в оптимальному варіанті для розвитку в нього мовлення.
Психічний розвиток дитини відбувається паралельно з розвитком мови, що служить для спілкування та самовираження. Затримка психічного розвитку та загальне недорозвинення мови – це не два різні стани, а один загальний.
Особливості мови можуть бути ознаками психічного чи неврологічного розладу, тяжкості загального стану за різних захворюваннях.

 


Порушення мови можуть бути викликані:

  • анатомічними причинами (коротка вуздечка язику, вроджене незрощення верхньої губи та піднебіння, різні вроджені вади розвитку щелепно-лицьової ділянки та шиї);
  •  травмами, запальними та онкологічними процесами органів порожнини рота, ЛОР – органів, органів дихання;
  •  гастроезофагеальною рефлюксною хворобою;
  • ендокринними розладами;
  • генетичними захворюваннями;
  • патологією слуху та зору;
  •  органічним ураженням мозку внаслідок травм, операцій, інсультів, інтоксикацій;
  •  захворюваннями центральної та периферичної нервової системи (наприклад, розсіяний склероз, хвороба Альцгеймера, старече недоумство, епілепсія);
  • психічними захворюваннями (наприклад, при депресії, шизофренії, розумовій відсталості);
  •  порушеннями свідомості;
  • розладом аутистичного спектру.

Існує велика кількість порушень мови залежно від причини виникнення та віку людини:
1. Порушення вимовної сторони промови:

  •  дислалія,
  • дизартрія,
  • ринолалія.

2. Порушення темпо-ритмічної організації мови:

  • брадилалія,
  •  тахілалія.

3. Заїкання.

4. Порушення голосу:

  • дисфонія,
  • афонія.

5. Системні порушення мови:

-алалія:

  • моторна,
  • сенсона;
  • афазія.

6. Порушення письма:

  • дисграфія;
  • аграфія.

7. Порушення читання:

  • дислексія,
  •  алексія.

8. Мутизм.

9. Страхи, пов’язані з мовленням:

  •  страх публічних виступів, у тому числі по радіо, телебаченню, фобії на іспитах, конкурсах (пейрафобія);
  • нав’язливий страх перед мовою, пов’язаний із заїканням;
  • страх окремих слів чи словосполучень (ономатофобія);
  •  нав’язливий страх не зрозуміти сенс прочитаного, почутого чи побаченого (акрібофобія);
  •  нав’язливий страх книжок (бібліофобія);
  •  нав’язливий страх писати, щось зображати малюнками, кресленнями чи брати до рук і навіть бачити письмове приладдя (графофобія);
  • нав’язливий страх помилок мови (лалофобія);
  • нав’язливий страх висловлювати комусь чи самому вислуховувати добрі побажання (ейхофобія).

Корекцією мовних порушень у дітей та дорослих займаються логопеди, дефектологи, нейропсихологи, психологи, а в деяких випадках і психіатри.

 

Зателефонувати

Попередній запис обов’язковий